БTA Начало Новини Програма Участници Традицията Фотогалерия
Накъде в реалното, виртуалното и информационното пространство.
Туризмът, високите технологии и медиите – българските аргументи срещу кризата

Да поставим по-големи предизвикателства пред самите нас, призова генералният директор на БТА Максим Минчев при закриването на Петата световна среща на българските медии

Варна, 21 май /Генка Иванова, БТА/
Генералният директор на БТА Максим Минчев закри Петата световна среща на българските медии, която тази година се проведе в Бургас и Варна, като призова да се поставят по-големи предизвикателства.

"За пет години ние се превърнахме в клуб, в който има и познати лица и към който се присъединяват нови хора. От този клуб никой не излиза, говорим, критикуваме се, даваме предложения, но трябва да търсим възможности този клуб да вдигне целите си. Трябва да си поставим по-големи предизвикателства пред самите нас", заяви Максим Минчев. По думите му този клуб може да осъществи идеята на Соломон Паси България да бъде предложена за Нобелова награда за мир за спасяването на българските евреи, този клуб може да работи за това светът повече да научи за България, за българските творци зад граница.

Максим Минчев изрази надежда да има и шеста среща. Къде, кога и с кого ще ми е трудно да ви кажа, много са местата, където колегите ни канят, но е важно, че с всяка година трябва да вдигаме коефициента на полезно действие и тази среща да стане нещо, от което ние да се нуждаем, заяви генералният директор на БТА.

Петата медийна среща предизвиква най-голямо одобрение и има най-висок коефициент на полезно действие, отбеляза Минчев. Има предложение да се увеличи броят на участниците и да се разшири "вътрешната география" като се поканят известни български интелектуалци, писатели, художници. Няма да променим по този начин формата, но можем да налеем повече съдържание, отбеляза Максим Минчев. По думите му и тази година срещата е финансирана само благодарение на бизнеса, а не с помощта на държавата. Ние се гордеем с това, защото това ни дава възможността по някакъв начин да бъдем по-независими, заяви генералният директор.

За следващата среща ще се търсят контакти и с други медии - в Катар, в Португалия, в Южна Африка.

Новите медии в недалечно бъдеще ще погълнат традиционните, смята Георги Лозанов

Варна, 21 май /Генка Иванова, БТА/
Новите медии, тези свързани с интернет, неизбежно в недалечна перспектива ще погълнат традиционните медии. Това каза медийният експерт Георги Лозанов пред участниците в Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Според него традиционните медии няма да изчезнат, но ще стават по-бутикови, за определени комуникативни елити.

Новите медии продължават да имат по-скоро поколенчески профил и да стоят в някаква степен маргинално, но се чувства тътенът на промяната, каза Лозанов. По думите му това ще стане със смяната на поколенията.

В новите медии се развиват същинските граждански социални процеси, процесите на съпротива, отбеляза Лозанов. Той добави, че в тази посока се изместват критическите нагласи.

С влизането ни в ЕС се създаде една неоконформистка нагласа, защото ЕС се свързваше с определени ценности, които се опитвахме да отстояваме по пътя на съпротивата, а когато влязохме в ЕС ни се стори, че те са почти постигнати и са характеристика на българското общество, заяви Лозанов. Целта за влизане в ЕС погълна и заглуши конкретните стратегии на съпротива, процесът се засили от световната криза, която направи въпроса за оцеляването на медиите сложен, коментира Лозанов. Това вкарва медиите в корпоративни среди и кръгове, за да съществуват, отбеляза експертът.

Така свободната журналистика все повече се прехвърля в новата медия. Характерното за тази журналистика е, че до голяма степен аудиторията сама поема функцията на комуникатор и започва да прави журналистика. Тя няма външна граница на собствената си свобода, заяви Георги Лозанов.

Той отбеляза опитите на властта да влезе в интернет и да се опита да въведе неокомформистките стандарти, които съществуват в традиционните медии. На два пъти се внасяше законопроект, който да даде възможност на службите да се ползват от личните ни данни в интернет, без решение на съда, отбеляза Лозанов. По думите му това ще бъде една от важните битки на следващите години.

Комерсиализирането на традиционната медия иззема територията на активната гражданска журналистика, смята експертът.

Георги Лозанов отбеляза и организираният в интернет протест, който се пренесе в реалното пространство. До голяма степен протестите бяха компрометирани, повече тенденциозно, но се показа, че има виртуално гражданско общество, което ще компенсира дефицитите на гражданска активност в реалния свят, заяви Лозанов.

Според Владимир Петков от "Иконмедия", новите медии ще погълнат класическите, но дотогава ще се говори за интегрираните медийни продукти - радио, телевизия, сайт. Така под една марка и една редакция медията ще достига до читателите и зрителите по всички възможни начини.

Интернет ще промени традиционните медии, отбеляза Петков. Той добави, че процесът на промяна ще засегне и журналистите, които ги създават. Според него все още написаното в интернет няма тази тежест, която има написаното във вестника, дори да става въпрос за една и съща новина. Инвестирането в сайтове е билет за бъдещето, заяви Петков.

Даниел Беловарски от Швеция отбеляза, че в страната живеят официално 800 българи, но неофициално те са 4000. Той разказа за своя опит при създаването на сайтове и предложи всички участници в срещата да сложат линкове или банери един към друг, за да може да ползват информация един от друг, като се цитират.


Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Георги Лозанов: Цифровизацията на телевизионния ефир е културен, а не технологичен процес

Варна, 20 май /Мила Едрева, БТА/
Цифровизацията на телевизионния ефир е не технологичен, а културен процес, заяви днес медийният експерт Георги Лозанов по време на дискусия в рамките на Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Той посочи, че начинът, по който се реализира цифровизацията в България, не оправдава очакванията. Според него последните промени в законодателството създават предпоставки в процеса да се намеси твърде много държавата и да създава дирижирана от самата нея медийна среда. В такава ситуация е по-добре да не правим цифровизация, каза Лозанов.

Кай Урбанек, директор бизнес развитие в австрийската компания ORS, коментира, че предвиденото в България разделение на операторите на мрежата и на мултиплексите не е целесъобразно. Той изрази опасения, че страната ни няма да се справи със срока 2012 година, когато трябва да е готова цифровизацията на ефира.

Урбанек съобщи, че компанията, която представлява, има сериозен инвеститорски интерес у нас. ORS участва като кандидат в конкурса за изграждане на мултиплекси. Намеренията на компанията са, ако спечели, да инвестира 50 милиона лева.

По време на дискусията Димитър Цонев от БНТ съобщи, че с цифровизацията на ефира обществената телевизия ще трябва да създаде и излъчва нови програми. Според него настоящият бюджетен ресурс на медията е недостатъчен за такава стъпка. БНТ ще трябва да търси пазарни способи за производство на нови програми, посочи Цонев и допълни, че сега основната задача на телевизията е да приключи с вътрешното цифровизиране на системите.

Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Над 160 млн. лв. са отпуснати досега на МО за освобождаване на честотите, необходими за цифровизацията на телевизионния ефир, каза Красимир Симонски

Варна, 20 май /Генка Иванова, БТА/
От миналата година досега държавата е отпуснала целево за нуждите на Министерството на отбраната над 160 млн. лв. за преоборудване и освобождаване на честотите, необходими за цифровизацията на телевизионния ефир. Това каза Красимир Симонски, заместник-председател на Държавната агенция за информационни технологии /ДАИТС/ в дискусия, посветена на цифровизацията на телевизионния ефир, в рамките на Петата световна среща на българските медии.

Той отбеляза, че за освобождаването на честотния спектър на 4 и 5 обхват, които се ползват от отбраната, са нужни немалко средства. По думите му все още има някои неща, които не са направени според приетия план - не се случва рекламата на процеса на цифровизация, не е изпълнен и ангажиментът за организиране на група от експерти на различни ведомства, която да следи как протича самият процес. Той беше категоричен, че разчетът на плана е направен така, че осигурява аналоговото изключване в края на 2012 година.

Красимир Симонски припомни, че цифровизацията е постановена през 2006 г. в Женева, където за България са определени 10 национални мрежи, 34 регионални и 23 местни мрежи. Имаме необходимия честотен ресурс за изпълнение програмата за цифровизация, каза Симонски. Той отбеляза, че крайният срок това да се случи е 2012 година и заяви, че е оптимист в това отношение. Сред преимущества на цифровата телевизия, отбелязани от Симонски, е по-ефективното използване на ограничения ресурс на радиочестотния спектър и по-доброто качество на услугата.

Издателят Мартин Захариев отбеляза, че изграждането на един Мултиплекс ще струва милиони. Това е съоръжението, което получава сигналите на много телевизии и радия, смесва ги в една честотна лента и ги предоставя за разпространение. Според женевския честотен план у нас ще изградим 6 Мултиплекса с национален обхват, всеки с по 4-5 програми и много възможности за допълнителни услуги. За да се приема такава телевизия трябва и цифров телевизор, добави Захариев. Той отбеляза също така, че законодателната рамка на този процес вече е уредена.

Цифровизацията е скъпо начинание най- напред за зрителя, защото ако няма средства да си купи нов дигитален телевизор ще трябва да се снабди с допълнителна апаратура, с която да приема новия тип сигнал, отбеляза Захариев. Народното събрание задължи Министерския съвет да приеме специална програма, която включва подпомагане на социално слабите - дали ще им даде пари или ще им купи техниката ще реши правителството, каза Захариев и добави, че това се е случило вече в редица страни.


Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

За справяне с кризата е необходима интеграция между електронните българските медии, смятат журналисти

Варна, 20 май /Данаил Войков, БТА/
За справяне с кризата е необходима интеграция между българските електронни медии. Това мнение изрази Кина Бъговска от онлайн изданието "България 21 век" в САЩ.

Тя участва в дискусията, посветена на българските медии и кризата в рамките на Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Бъговска коментира, че се надява форумът да улесни подобни контакти. Благодарение на БТА по време на срещите получихме различни идеи, добави тя.

Бъговска заяви, че по време на криза е необходимо да се инвестира в културата. По думите й това означава нови работни места и бизнес. Културата не е лукс и привлича туристи, посочи тя.

Медиите не само в САЩ, но и по света, тръгнаха към по-съвършеното - към интернет, посочи Бъговска. Тя допълни, че основните притеснения при онлайн изданията са дали ще продължат да поддържат високия професионализъм на печатните издания.

Преди четири-пет години имахме 24 агенции за недвижими имоти и финансови институции като рекламодатели, сега останаха само две, добави Бъговска. По тази причина много издания в САЩ от печатни преминаха изцяло на издаване в интернет, отбеляза тя.

Евгени Веселинов от вестник "Обзор" в САЩ заяви, че криза в неговото издание няма и основната причина за това е, че там работят ентусиасти. Ние не инвестираме толкова средства, колкото ентусиазъм - към българското, посочи той. Според него правилен подход е не само наличието на информация в изданията, но и обратната връзка с читателите. В САЩ интернет медиите залагат изключително много на съдържанието, а не толкова на самото оформление на сайта, добави той.

Участници в срещата от Западните покрайнини посочиха по време на дискусията, че българската държава няма фонд за подпомагане на българските общности в чужбина. Представителят на вестник "България сега" Светлозар Момчилов заяви, че неговото издание търси все повече нови доходи и намалява т.нар. вредни разходи.

Според него на българските медии по време на кризата може да се помогне чрез създаване на рекламна агенция, която да консолидира доходите от реклама и да ги разпределя според съответния регион. Със създаването на единен информационен пул медиите могат да съкратят много разходи при събиране на информация, без да е необходимо да имат голям брой репортери, посочи Момчилов.

Той допълни, че медиите трябва да обърнат внимание и на своите екипи по продажбите. Много хора от бизнеса в САЩ нямат бизнес култура и аз трябва да ги убеждавам защо да рекламират, а това е аксиома, каза още той. В период на криза всички медии в България и чужбина трябва да бъдат гъвкави и да предлагат творчески подходи, допълни той.

Председателят на парламентарната комисия по външна политика Соломон Паси заяви пред участниците във форума, че наистина трябва ясна политика за българите в чужбина, но има неща, които вече се правят. За пример той посочи, че страната издава безплатно визи за живеещите в Македония и Молдова, защото там има голяма българска диаспора.

Относно идеята за единен информационен пул Паси посочи, че като министър на външните работи е предложил БНР и БНТ да имат общ кореспондент в Брюксел, или възможността всеки от кореспондентите да отговаря за конкретна институция.

Соломон Паси предложи на участниците в Петата Световна среща чрез темата за спасяването на българските евреи, която според него е подценявана в световен мащаб, да да се лансира идеята за присъждането на Нобелова награда за мир на България за направеното за евреите през Втората световна война. Смятам, че това може да обедини всички медии, посочи Паси.


Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Над 153 000 българи в Испания страдат от кризата, каза Йосиф Давидов

Варна, 20 май /Генка Иванова, БТА/
Над 153 хиляди българи в Испания страдат от кризата и особено от най-тежкото й измерение - безработицата. Това каза издателят на вестник "Нова дума" в Испания Йосиф Давидов.

Той участва в дискусията, посветена на медиите във време на криза, в рамките на Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

С около 25 на сто е намалял обемът на рекламите в печатните издания, като единствено електронните издания печелят, отбеляза Давидов. В момент на криза, независимо от вътрешните проблеми, Румъния като държава заделя много сериозни средства да поддържа имиджа си, добави той.

По неговите думи за последните 6 месеца само в Испания са инвестирани около 18 млн. евро в тази насока. Около 5 млн. евро са инвестирани за поддържане на румънския език сред диаспорите, посочи Давидов. По думите му нито един цент не е дошъл от каквато и да е българска институция за поддържане на българския език в българския вестник.

Собственикът на "Дарик" радио Радосвет Радев отбеляза в изказването си, че все още никой не познава истинските характеристики на българската криза, но е факт, че икономически активните субекти престават да бъдат такива, съкращават се рекламните бюджети. По думите на Радев се смята, че рекламата е излишен разкош.

За 2009 г. рекламните бюджети ще бъдат намалени наполовина, смята Радев. Обикновено сумата за тази дейност е 250-300 млн. евро годишно, сега ще бъде добре, ако се инвестират 150-170 млн. евро, коментира Радев. По думите му реакцията на българските медии е адекватна на това положение. Намалени са предварително планираните разходи и са предприети антикризисни мерки, като първата е съкращаването на служители.

Някои започнаха да съкращават и собствената си медийна продукция, отбеляза Радев. Той даде пример с безплатните вестници, като от три подобни издания е останало само едно. По думите му в навечерието на изборите бюджетите са с около 45 процента по-ниски.


Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Соломон Паси: Големите решения за изход от кризата идват чрез повече европейска интеграция

Варна, 20 май /Генка Иванова, БТА/
Големите решения за изход от тази криза идват чрез повече европейска интеграция, каза народният представител Соломон Паси пред участниците в Петата световна среща на българските медии.

Той участва в дискусията, посветена на българските медии във време на криза.

Според Соломон Паси има десетки области, в които ЕС не е интегриран, няма единна политика и се стига до пилеене на сили и средства. Имаме нужда от нови интеграционни политики в рамките на ЕС, които засега са табу, смята Паси. Като пример той даде интеграцията по отношение на движението по пътищата. България би спечелила от тази интеграция, заяви Паси и добави, че за последните 60 години в страната са загинали 52 000 души. Една от невинните жертви на рекламите по телевизията и радиото са децата, отбеляза Соломон Паси. Общоевропейският проблем със затлъстяването сред децата до голяма степен е в резултат на рекламата на вредни храни.

Имаме нужда от общи европейски действия и по отношение на борбата с глобалното затопляне, заяви народният представител. Друга област, в която трябва повече интеграция, е отбраната. Доклад на ЕП отбелязва, че благодарение на 27-те национални политики разходите в ЕС в тази област са пет пъти по-малко ефективни, отколкото в САЩ, отбеляза Соломон Паси. Според него има нужда от обща европейска политика на отбрана, която да оптимизира разходите. ЕС харчи годишно 500 млрд. евро за тази област, като ефективно се изразходват само 100 млрд., а останалите 400 подпомагат глобалното затопляне, посочи депутатът.

По думите му информацията, която съществува по отношение на ЕС, е огромна. 99 на сто от нея е в Интернет, а останалата част може лесно да бъде придобита. Питайте евродепутатите, призова Паси. Според него активността на изборите е необходима, за да имаме самочувствието да осъществяваме политика на повече интеграция.

Соломон Паси се спря и на темата за кандидатурата на Исландия за членство в ЕС, която според него може да се окаже изключително интересен феномен, защото може да провокира Норвегия към аналогичен размисъл, а това ще катализира дискусиите в Швеция и във Финландия за членство в НАТО, смята Паси.

Народният представител припомни друга своя идея - за общи зарядни устройства за мобилните телефони. Световната ДжиЕсЕм асоциация е приела решение от 2012 година всички зарядни устройства да бъдат стандартизирани. Това създава удобство на всички потребители, но глобалният аспект на тази политика е спестяването на 20 млн. тона електронни отпадъци годишно, отбеляза Паси. ЕС изигра ключова роля да могат да бъдат въвеждани общи стандарти и да се спестят излишни разходи, които помпат глобалното затопляне и промяната на климата, добави той.

Ръководството на Гранд хотел "Поморие" инициира създаването на институт за анализи и прогнози за развитие на балнеологията

Поморие, 19 май /Галя Тенева, БТА/
Ръководството на Гранд хотел "Поморие" инициира създаването на Институт за анализи и прогнози за развитие на балнеологията в страната. Това съобщи пред журналисти Йонка Янакиева, маркетинг директор на Гранд хотел "Поморие".

Тя участва в панела "Туризъм и спа. Популяризиране богатството на България" в рамките на Петата световна среща на българските медии, чийто организатор е БТА.

Поморийската кал е уникална и по химичен състав няма подобие в целия свят, каза балнеологът д-р Стефан Шишков. Гранд хотелът съчетава калолечение, луголечение, солен минерален извор. Водата е естествено пречистваща се, добави Шишков. Изключително полезна е за хора с кожни заболявания и при тях ефектът от лечението е изключително добър.

Председателят на гражданското дружество "Български строител" Валентин Николов представи в рамките на форума дейността на организацията, като отбеляза, че сред компаниите, членуващи в дружеството, са "Главболгар холдинг", "Енемона", "Мидия". Членовете на организацията строят в различни страни по света. Николов отбеляза позицията на дружеството на руския пазар. Започват разговори след получена покана за участие във възстановяването на Ирак, добави той.

Членът на УС на Камарата на строителите и управител на "Мидия холдинг" Димитър Янакиев заяви, че строителството само в област Бургас за последните 7-8 години е за около 14 милиарда лева, като е осигурявана работа за около 20 000-25 000 души. С подизпълнителите съставът е достигал до 40 000 работници.

Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Популяризирането на ресурсите у нас в спа-туризма обсъждат участниците в Петата световна среща на българските медии

Поморие, 19 май /Генка Иванова, БТА/
Стремежът ни е да научим българите да опазват своето здраве. Чрез методите на балнеотуризма и балнеолечението това би могло да стане реалност, каза д-р Силвия Паскалева от Спортно-оздравителния комплекс "Лозенец" при представянето на възможностите на страната ни в областта на спа-туризма. Дискусията се провежда в рамките на Петата световна среща на българските медии в Гранд хотел "Поморие", организирана от БТА.

Наша мисия и цел е да върнем българина към традициите на дедите си, да го приучим да ползва ресурсите - минералната вода и лечебната кал, каза д-р Паскалева и добави, че България е на 4-то място в Европа по минерален ресурс на глава от населението.

Главният секретар на Българския съюз по балнеология и СПА Сийка Кацарова отбеляза, че стремежът на организацията е България да стане център за превенция и профилактика на лечението на населението на Европа, да се възродят традициите и да се върне доверието в качеството на продукта. Ако заложим на целогодишните форми на туризъм, това ще има положителен ефект върху БВП и би се променил имиджът на страната ни като целогодишна туристическа дестинация, добави Кацарова.

Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Петата световна среща на българските медии продължава във Варна

Поморие, 19 май /Генка Иванова, БТА/
"Туризъм и СПА, популяризиране на богатството на България" е последната от поредицата дискусионни теми на Петата световна среща на българските медии, която ще протече в гранд хотел "Поморие". Работата на форума по-късно днес ще продължи във Варна и в курорта "Златни пясъци".

"Българските медии по време на криза. Граници на допустимото", "Новите медии и цифровизацията на телевизионния ефир" са сред въпросите, които ще бъдат обсъдени във Варна. Участниците в срещата ще се спрат и на стратегиите за бъдещето на българските медии по света.


Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

"Инвестбанк" започна издаването на кредитната карта "Травълкард - За вашата българска ваканция"

Поморие, 18 май /Галя Тенева, БТА/
"Инвестбанк" разработи изцяло нов кредитен продукт и започна издаването на първата по рода си в България кредитна карта "Травълкард - за вашата българска ваканция". Новата кредитна карта е предназначена основно за пътуващите хора и за туризма. "Травълкард" осигурява на своите клиенти значителни отстъпки, договорени с партньорите на банката. Това каза в Поморие Петя Славова - председател на надзорния съвет на "Инвестбанк". Тя участва в Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Повече от 30 български хотели вече са се присъединили към инициативата. Притежателите на "Травълкард" ще ползват отстъпки при посещението на тези хотели. Отстъпката при плащане на услугата в туристическия обект е 15 процента. Славова посочи, че туристическият отрасъл е изключително важен за икономическата стабилност на страната ни.


Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Европейският знак за екомаркировка е неизползвана досега възможност на туристическия бизнес в България да привлича платежоспособни клиенти

Поморие, 18 май /Христо Воденов, Генка Иванова, Борис Хамалски, БТА/
Употребата на Европейския знак за екомаркировка е неизползвана досега възможност на туристическия бизнес в България да привлича платежоспособни клиенти. Това каза Атанас Костадинов - заместник министър на околната среда и водите, на Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Той представи пред участниците във форума Екомаркировката на Европейската общност за туристическите услуги.

След презентацията на заместник-министъра хотелиери са заявили пред Костадинов, че техните обекти отговорят до голяма степен на условията за използването на този екологичен знак и ще кандидатстват в МОСВ за неговото получаване. Те са обявили, че отговарят на критериите за енергоспестяване, разделното събиране на отпадъците, пестенето на вода, както и използването на съоръжения за пречистване на отпадни води.

Таксата за откриване на процедура за получаване на знака от МСОВ е 600 лв., а решението трябва да бъде обявено до 45 дни.

Решението на МОСВ за изграждането на пречиствателни станции във всички общини по Черноморието също е пряка подкрепа за развитието на българия туризъм, каза още Атанас Костадинов на презентацията.

Екомаркировката е доброволна схема, целяща да насърчи производството на продукти и услуги, които щадят околната среда. Тя е част от цялостната стратегия за популяризиране на устойчивите производство и потребление. Европейският знак за екомаркировка е създаден през 1992 г. по силата на Регламент 880/92 на ЕО.

Към момента има разработени специфични екологични критерии за 26 продуктови групи, обединени в седем продуктови категории - почистващи продукти; електроуреди; изделия от хартия; дом и градина; облекла и обувки; туристически услуги; смазочни ма

териали. В България Европейската схема за екомаркировка е въведена чрез Закона за опазване на околната среда /глава седма, раздел трети/ още през 2002 година. Тъй като тогава България все още не е страна - член на Европейския съюз, Регламентът не може да бъда прилаган директно. Поради тази причина МОСВ въвежда изискванията на Регламента в българското законодателство посредством Наредба "3" на Министъра на околната среда и водите за Националната схема за екомаркировка през 2003 година.

Във връзка с пълноправното членство на България в Европейския съюз и за директното прилагане на Регламента за схемата за екомаркировка през 2007 г. се наложи изготвянето и приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда Очаква се до няколко месеца да бъде приет ревизираният Регламент относно схемата за екомаркировка /приет е на първо четене в Европейския парламент/, който предвижда намаляване на таксите за ползване на знака и за значително увеличаване на видовете продукти, на които може да бъде присъждан.

Ще развиваме инфраструктурата към туристически райони с потенциал, предвижда програма, представена от министър Гагаузов на Петата световна среща на българските медии

Поморие, 18 май /Галя Тенева, Ирина Радева, БТА/
Ще развиваме инфраструктурата към райони с реален туристически потенциал, за да се улеснят инвестициите - това е идеята на една от програмите, която представи в Поморие министърът на регионалното развитие и благоустройство Асен Гагаузов. Той направи презентацията по време на Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Идеята е да се подобрят туристическите атракции и свързаните с тях инфраструктури, каза Гагаузов. Той добави, че се предвижда и започването на друг проект за безвъзмездна финансова помощ, която да подкрепи паметниците на културата с национално и световно значение.

За подобряването на инфраструктурата към туристическите атракции са предвидени 276 млн. лв., които ще бъдат отпуснати на два етапа. Основна цел на програмата е увеличаване на броя на посетителите и продължителността на престоя им. Министър Гагаузов даде като пример Белоградчик и уникалните скали там, които след участието им в надпреварата за новите чудеса на света, за кратко време са привлекли много туристи.

Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Петър Мутафчиев: Перспективата е чрез европейските фондове и оперативните програми да развием изцяло железопътната и пътната инфраструктура

Поморие, 18 май /Генка Иванова, БТА/
Перспективата е чрез европейските фондове и оперативните програми да успеем да развием изцяло железопътната и пътната инфраструктура, и чрез коридор номер 7 да се осигурят благоприятни условия за корабоплаването и развитието на пътническите превози. Това каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев пред участниците в Петата световна среща на българските медии. Срещата е организирана от БТА.

Сред приоритетните проекти, посочени от министър Мутафчиев, са интермодални терминали в Бургас, Варна, Русе, София и Пловдив, развитието на инфраструктурата на летищата и жп отсечки, които ще бъдат реконструирани за скорост 160 км в час.

По думите му двойно са се увеличили пътниците, които използват летищата през 2008 година. Инвестиции на стойност 788 млн. лв. ще бъдат вложени в летищата Бургас и Варна. За модернизацията на пристанищата ползваме всички възможни финансови схеми, включително финансиране от държавния бюджет, и публично-частното партньорство, заяви министърът. По думите му най-рано кризата се е усетила в транспортния сектор. Трябва да бъдем готови, за да можем да посрещнем развитието на икономиката след кризата, каза министърът.

Автомагистралите "Тракия", "Хемус", "Черно море" и "Струма" са сред пътните приоритети на правителството, отбелязани от министър Петър Мутафчиев.

Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Кметът на Бургас представи предстоящия Фестивал на пясъчните фигури пред участниците в Петата световна среща на българските медии

Поморие, 18 май /Ирина Радева, БТА/
Приказни герои ще "оживеят" на Фестивала на пясъчните фигури в Бургас, който се открива в началото на другия месец, каза при представянето на събитието по време на Петата световна среща на българските медии бургаският кмет Димитър Николов. Срещата е в гранд-хотел "Поморие".

Фестивалът се организира за втора поредна година. Фигурите ще бъдат изработени от водещи в света майстори на това изкуство, посочи Николов.

По думите му приказните герои ще са с височина от четири до осем метра. Те ще останат в Морската градина в Бургас повече от два месеца. Такъв е срокът, в който атмосферните условия не им влияят, поясни кметът.

Друго важно за Бургас събитие през това лято е музикалният фестивал Spirit of Burgas. И той се организира за втора година. Миналото лято фестивалът събра за три дни около 30 хиляди души, сега се очаква да са значително повече, посочи Николов.

Презентацията на двата фестивала е част от идеята на община Бургас да развива фестивален туризъм и така да привлича през лятото повече почиващи.

Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", Гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

България не е само море и ски според експерт в туристическия бранш

Бургас, 18 май /Ирина Радева, БТА/
България не е само море и ски, каза в Поморие бизнесменът Стефан Шарлопов - председател на Българския съюз по балнеология и СПА-туризъм.

Той посочи, че в страната ни може да се почива целогодишно и че "България е история, култура, спа, уелнес ...".

Шарлопов е участник в Петата световна среща на българските медии, която е организирана в хотел "Поморие". Той добави, че сега е важно усилията да бъдат насочени към това да бъде върнат българинът по нашите курорти. По-подробно за възможностите за туризъм у нас Шарлопов обеща да разкаже утре в програмата на форума, организиран от БТА със съдействието на "М-Тел", град хотел "Поморие", Международен панаир Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновски университет " Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище "Варна", "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български енергиен холдинг.

Министър Петър Димитров представи развитието на икономиката на страната през последните четири години пред участниците в Петата световна среща на българските медии

Поморие, 18 май /Генка Иванова, Галя Тенева, БТА/
Над 6 на сто е ръстът на българската икономика през последните четири години, като през миналата година страната ни е на трета позиция по този показател в Европа. Това каза в Поморие министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров пред участниците в Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Една от големите болки на българите - безработицата, намаля под средното ниво за ЕС, отбеляза министърът. По думите му поради ниската квалификация на работната ни сила част от населението ни "не става за работа". Процесът се засилва и заради премахването на такива квалифициращи форми като строителните и транспортните, смята министърът. Той отбеляза, че през последните години България е с излишък в бюджета, което по думите му е впечатляващ показател. Правителството си сложи ограничение да не харчи повече от 40 на сто от БВП и не достига този таван, посочи министърът.

По отношение на усвояване на средствата от ЕС министърът посочи, че сме получили 3,6 млрд. лв. и сме дали 1,7 млрд. лв., което означава, че "чисто" сме получили 1,9 млрд лв. от ЕС след като България става негов член. През последните четири години средствата от преки чуждестранни инвестиции са в размер на повече от 25 млрд. евро. За малка България това е огромен финансов ресурс, заяви министърът.

Промишленото производството през февруари е нараснало с 5,6 на сто спрямо януари, а през март - със 7,7 процента спрямо февруари. Министърът изрази надежда това да е трайна устойчива тенденция.

Категорично смятам, че е в интерес на България да въведе еврото като паралелна валута, каза министър Димитров. Според него по този начин ще се защитят хората и бизнеса.

Сред основните сектори, които трябва да защитава държавата, са енергетиката, индустрията, информационните и комуникационните технологии, туризмът, строителството, транспортът и селското стопанство, посочи. Според него и големите енергийни проекти трябва да бъдат форсирани.

Румен Драганов - председател на УС на гранд хотел "Поморие", каза, че от 3 до 5 на сто е спадът на заетостта в туризма въпреки прогнозираните 40 процента в началото на годината. Кризата е преодоляна заради предприетите мерки от българската туристическа индустрия - намаляването на цените на туристическите услуги и мощната реклама. "Към момента има добри записвания на организираните туристи", заяви Драганов.

Той отбеляза, че се наблюдава намаляване на потока от туристи от Англия.

Приходите от международен туризъм у нас през миналата година са 2,4 млрд. лв., а в отрасъла са били заети 324 000 души, каза Драганов.

Организатор на форума е БТА със съдействието на "М-Тел", град хотел "Поморие", Международен панаир Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновски университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище "Варна", "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български енергиен холдинг.

Кметът на Белоградчик представи Белоградчишките скали, които участват в надпреварата за новите чудеса на света

Поморие, 18 май /Генка Иванова, БТА/
Кметът на Белоградчик Емил Цанков представи природният феномен - Белоградчишките скали, които са в надпреварата за новите природни чудеса на света.

Представянето е в рамките на Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова показа изработения от борда и телевизия ББТ клип в подкрепа на каузата. Сред лицата от клипа са генералният директор на БТА Максим Минчев, актьорът Явор Милушев, главният редактор на вестник "24 часа" Венелина Гочева, журналистът Иван Гарелов, скулпторът Дари Икономов.

Не е задължително да бъдем на една и съща позиция, но е важно да се променяме заедно и да вървим заедно в една посока, заяви Карастоянова. Според нея все още не се очертава образът на България и визията за това как тя ще се развива според другия партньор - държавата. Общо 35 млрд. лева са инвестициите от страна на честния сектор в туризма, заяви Карастоянова. Тя добави, че такива инвестиции от страна на държавата не се виждат.

Организатор на форума е БТА, със съдействието на "М-тел", Град хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновски университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Анелия Крушкова: За да се представи страната ни, първо трябва добре да я познаваме

Поморие, 16 май /Ирина Радева, БТА/
За да се представи страната ни, първо трябва добре да я познаваме. Това каза днес в Поморие председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова, която участва в Петата световна среща на българските медии в Гранд хотел "Поморие".

Крушкова посочи, че за последните години на прехода в страната ни са влезли повече от 35 милиарда евро. Отрасли като туризма и транспорта извлякоха страната ни и внесоха динамика в икономиката на България, каза Крушкова.

Тя добави, че занапред е необходимо да се инвестира в туристическата реклама и да се популяризира страната ни в чужбина, като атрактивна дестинация. За това се изискват много финансови средства, посочи тя. Една добра реклама може да бъде направена и с едно интересно хрумване, добави Крушкова.

Тя добави, че страни като Турция и Гърция са изградили своя имидж и се представят с 5 или 6 кадъра от години. Така те стават разпознаваеми дори за хора, които никога не са посещавали тези държави.

Сега въпросът е кои са тези няколко картини, които биха направили България популярна и биха изградили имиджа й на добра туристическа дестинация, каза Крушкова.

Гергана Паси: Всички имаме принос в това как се формира образът на България по света

Поморие, 18 май /Генка Иванова, БТА/
Всички имаме принос в това как се формира образът на България по света, каза министърът по европейските въпроси Гергана Паси, която участва в дискусията, посветена на образа на страната ни по света и ролята на медиите и българските диаспори в чужбина. Дискусията е в рамките на Петата световна среща на българските медии в чужбина, организирана от БТА.

Голяма част от публикациите в чуждите медии са интерпретативни, дистанцирани, което вероятно произтича от факта, че се преразказва и така се натрупва критична маса от клишета за България, отбеляза министър Паси. По думите й времето в момента е времето на нашия млад капитализъм с всичките му недостатъци на този млад период. Гергана Паси отбеляза, че когато се говори за образа на България в световните медии, трябва да се види какъв е образът на България в българските медии.

Образът на България в чуждите медии в много голяма степен отговаря на образа на България, формулиран у нас самите, смята министър Паси. Той не може да бъде перфектен, защото все още държавата ни е далече от перфектност.

Ниското ни самочувствие обрича България да стои във фризера на европейската преса, смята Гергана Паси.

Много голяма отговорност на медиите е да формират самочувствие и да показват, че прекалената скромност пречи на себеизявата.

Според анкета на БТА, направена сред българи, които живеят в чужбина и представена от главния секретар на агенцията Евелина Андреева, на въпроса колко често се споменава България в страната, в която живеят, 24 на сто казват, че това е не по-често от 1 път месечно, а други 24 на сто - нито веднъж. 50 процента от запитаните не се чувстват горди с публикациите за България, също толкова - 50 на сто, не са виждали реклама на България в страните, в които живеят.

На въпроса с какво се асоциира България 56 на сто са отговорили: с корупция и липса на реформи; 50 на сто - с Черноморието, 41 на сто - с футболисти и спортисти.

Организатор на форума е БТА със съдействието на: Мтел, Град хотел "Поморие", Международен панаир Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновски университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

"България между двете срещи. Какво се случи?" бе темата на първата дискусия на Петата световна среща на българските медии

Поморие, 18 май /Генка Иванова, Ирина Радева, БТА/
"България между двете срещи. Какво се случи?" бе темата на първата дискусия на Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА.

Генералният директор на БТА Максим Минчев отбеляза, че на форума ще се говори за медийните проблеми, за кризата и за това как да се излезе от нея, за това как да се върнат българските туристи в България. Той изрази надежда, че на тази среща ще се потърсят възможности за реализиране на една идея, заявена още на първата световна среща - за създаване на обща информационна система.

Минчев отбеляза, че през годината са постъпили предложения, свързани с родолюбивата дейност на Евгени Веселинов, който живее в Лос Анжелос. Предложенията са той да бъде награден с орден "Кирил и Методий", като вече това желание на българите е представено в Министерския съвет. Не се знае кога ще стане това, но изпълнихме желанието на българската общност и се радвам, че българи говорят хубави неща за българи, заяви Максим Минчев.

В свободната дискусия бяха поставени редица въпроси към председателя на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова. В отговор на въпроси тя заяви, че огромният потенциал на България в развитието на туризма е в страни, на които досега не е обръщано достатъчно внимание. Тази тенденция ясно се вижда в първите три месеца на тази година, заяви Крушкова и добави, че сред тези държави са Молдова, Украйна, Литва, Израел и други.

Председателят на агенцията каза още, че страната ни не разполага с достатъчно голям финансов потенциал, за да се рекламира в държави, където има по-голям пазар. Тя даде пример с Русия, където миналата година България е излязла на рекламния пазар с 1 милион евро. Тези пари обаче се оказали недостатъчни, за да се направят всички необходими телевизионни и съпътстващи реклами. На такъв пазар с по-малко от 20 милиона лева не се излиза, заяви Крушкова.

Бюджетът на агенцията за година е 6, 5 милиона лева. От тях 1, 5 милиона са издръжка. Останалите средства се използват за участия в 7 световни и 6 локални изложения. Допълнително агенцията получава 16 милиона лева, които изразходва за реклама.

Борислав Николов от Канада постави въпроса за рекламата за българските медии. Според него към българска медийна организация трябва да се създаде частна фирма, която да управлява потока от информация без да го ограничава. Каквато и информация да пускаме на сайтовете си, част от тази информация се чете от чужденци, заяви Николов и добави, че за 5 години неговият сайт има над 5 млн. посетители.

Даниел от Швеция отбеляза, че поддържа сайт, през който минават по 50 - 60 хиляди посетители на ден. Това означава, че има огромен интерес, каза Даниел и добави, че особено търсени са екологичните продукти.

Всяка една медия да бъде репортер на другите медии беше друго предложение от първия панел на срещата. Беше споделена и идеята да се създаде рекламна агенция, която да използва контактите на този форум и да прави реклама в различни части на света.

Организатор на форума е БТА със съдействието на: Мтел, Гранд хотел "Поморие", Международен панаир Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновски университет " Св.св.Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Гранд хотел "Поморие" се нареди сред първите 12 туристически центрове в Европа

Поморие, 18 май /Ирина Радева, Галя Тенева, БТА/
Гранд хотел "Поморие" се нареди сред първите 12 туристически центрове в Европа. Днес на официална церемония ръководството му получи сертификат EUROESPA med, който доказва изключителното качество и сигурност за почивка. В хотела се провежда Петата световна среща на българските медии.

Сертификатът връчи Рейханд Петри, представител на асоциация ЕСПА. Хотелът в Поморие е бил проверен заедно с още 40 в Европа по 420 показателя. Това е направено през февруари, каза Румен Драганов, председател на управителния съвет на Град хотел "Поморие". Туристическият център е първият у нас, който получава такъв приз.

Асоциацията ЕСПА извършва проверки на всички класирали се хотели в Европа на всеки 18 месеца, а на всеки три години ще се прави ново сертифициране на обектите.

От началото на тази година Гранд хотел "Поморие" има най-висока заетост по българското Черноморие.

Министър Асен Гагаузов ще участва в Петата световна среща на българските медии

София, 18 май /Десимира Миткова, БТА/
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов ще вземе участие в Петата световна среща на българските медии на тема "Накъде в реалното, виртуалното и информационното пространство. Туризмът, високите технологии и медиите - българските аргументи срещу кризата". Това съобщиха от МРРБ.

Юбилейното издание на форума се състои между 16 и 21 май в София, Варна и Бургас по инициатива на БТА.

Днес в панела "Туризъм по време на криза. Иновации и стратегии" министър Гагаузов ще представи възможностите пред общините за кандидатстване и реализиране на проекти по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 г. в областта на туризма.

Министър Гергана Паси открива първата дискусия на Петата световна среща на българските медии

София, 18 май /Десимира Миткова, БТА/
Министърът по европейските въпроси Гергана Паси ще открие днес първата дискусия на Петата световна среща на българските медии, съобщиха от кабинета на министър Паси.

Събитието започва в 11.30 ч. в Поморие. Темата, по която европейският министър ще говори, е "Образът на България в чуждестранните медии".

Класиралата се на четвърто място в конкурса "Мис САЩ 2009" - Лаура Чуканов, пристигна в София за участие в Петата световна среща на българските медии

София, 17 май /Димитър Абрашев, БТА/
Класиралата се на четвърто място в конкурса "Мис САЩ 2009" - Лаура Чуканов, пристигна днес в София. Тя ще бъде специален гост на Петата световна среща на българските медии: "Накъде в реалното, виртуалното и информационното пространство: туризмът, високите технологии и медиите - българските аргументи срещу кризата", организирана от БТА.

"Никога досега не съм участвала в подобен форум. Аз мисля, че организирането всяка година на подобна медийна среща е една много хубава идея", каза за БТА при пристигането си Лаура Чуканов.

Искам да благодаря на всички българи, които ме подкрепиха по време на конкурса в САЩ, добави тя.

Дъщерята на български емигранти Лаура Чуканов е носителка на титлата "Мис Юта 2009". Тя е родена в София на 5 юни 1986 година. Заминава заедно със семейството си за САЩ през 1990 година.

Организатор на медийната среща е БТА, със съдействието на "М-Тел", Гранд-хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Сред задачите на Петата световна среща на българските медии е представянето на по-автентичен образ на България, смята президентът

София, 17 май /Генка Иванова, Анелия Цветкова, БТА/
Петата световна среща на българските медии, организирана от БТА, има няколко основни задачи. Това заяви днес при откриването на форума в аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" президентът Георги Първанов.

Той посочи, че сред задачите е това да следи пулса на българското мислене, на визията на българите по света, да представя по-автентично онова, което се случва в България, доколкото образът на страната е изкривен по силата на различни обстоятелства, както и да поддържа връзката на българите в чужбина с България.

Срещата бе открита днес от генералния директор на БТА Максим Минчев, в присъствието еврокомисаря Меглена Кунева и председателя на парламентарната комисия по гражданското общество и медиите Иво Атанасов.

"Нaкъде в реалното, виртуалното и информационното пространство. Туризмът, високите технологии и медиите - българските аргументи срещу кризата" е темата на тазгодишното издание на световната среща.

Сред гостите на официалното откриване бяха също генералните директори на БНТ Уляна Пръмова, на БНР Валерий Тодоров, собственикът на "Дарик" радио Радосвет Радев, главният редактор на вестник "24 часа" Венелина Гочева, журналистът Петко Бочаров, писателят Антон Дончев.

Организатор на срещата е БТА, със съдействието на "М-Тел", Гранд хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Меглена Кунева: Имаме шанс да овладеем кризата и да я накараме да работи за европейска България

София, 17 май /Десимира Миткова, БТА/
След кризата светът ще бъде различен, за европейска България е важно как ще се възползваме от това, за да стане икономиката ни по-силна, по-конкурентоспособна. Това каза комисарят по защита на потребителите Меглена Кунева, която бе специален гост на откриването на Петата световна среща на българските медии, съобщи пресцентърът на НДСВ.

Сега е време да се вземат важните решения, заяви комисар Кунева. Трябва да гледаме на кризата като шанс да се търсят и да се намерят нови решения, добави тя. Както казват отвъд океана, кризата е прекалено скъпа, за да я оставим просто да си отиде, заяви Кунева. Европа започна да прилага конкретни мерки за стимулиране на икономиката и за стабилизиране на банките. За България кризата е шанс за модернизация, за внедряване на нови технологии, широколентов интернет и иновации, посочи тя.

Имаме шанс да овладеем кризата и да я накараме да работи за европейска България, каза още комисарят по защита правата на потребителите.

За никого не е тайна, че аз също принадлежа към българската журналистика, а както знаете бивши журналисти няма, каза Меглена Кунева. Медиите са именно начинът посланията да достигнат до хората, добави еврокомисарят. Тя цитира за пример кампанията на президента на САЩ Барак Обама, който е избрал интернет, за да достигнат думите му до възможно най-широк кръг хора.

В Петата световна среща на българските медии ще участват още министърът по европейските въпроси Гергана Паси и председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова. Утре в Гранд хотел "Поморие" от 11.30 ч. до 13.00 ч. те ще участват във втория панел на дискусиите на тема "Образът на България по света. Ролята на медиите и българските диаспори в чужбина".

Министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев и председателят на парламентарната комисия по външна политика Соломон Паси ще участват в срещата на 20 май от 9.30 ч. до 11.00 ч., в рамките на шестия панел "Българските медии по време на криза. Граници на допустимото". Соломон Паси ще говори по темата "Каузата Евроизбори 2009. Ролята на медиите", добавят от НДСВ.

"Нaкъде в реалното, виртуалното и информационното пространство: туризмът, високите технологии и медиите - българските аргументи срещу кризата", е темата на тазгодишното издание на форума в Бургас и Варна.

Бойко Борисов отбелязва ролята на медиите за поставяне на проблемите на българското общество в приветствие до Петата световна медийна среща

София, 17 май /Генка Иванова, Анелия Цветкова, БТА/
Кметът на София и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов отбелязва ролята на медиите за поставяне в дневния ред на проблемите и въпросите на българското общество в приветствие до Петата световна среща на българските медии, която бе открита днес.

В приветствието, прочетено от заместник-кмета на Столичната община Йорданка Фандъкова, се посочва, че ролята на медиите не се изчерпва само с подаването на информация, а оказва влияние върху връзките и действията на хората, върху общото търсене на изход от икономическата и финансова криза.

Борисов изразява увереност, че на срещата присъстват хора, чиито ценности са свободата на словото, независимостта, ценности на обективната и достоверна информация. Днес имаме особена нужда от тези ценности, защото се намираме в икономическа и финансова криза, която с последствията върху хората трябва да ни накара най-малко да бъдем обективни, посочва Борисов.

Той добавя, че липсата на информация води до липса на адекватни реакции за решаването на даден проблем. Тук ролята на медиите е изключително важна, посочва Борисов. Той изразява увереност, че медийната срещата ще даде много добри резултати.

Журналистът Петко Бочаров призова българските журналисти, които живеят и работят по света, да помогнат на страната и народа си. Време е да обвържете работата си и с поне мъничко патриотизъм, а също и с прагматизъм, заяви той. Длъжни сте да имате кауза и тя е каузата на българския национален интерес, каза Бочаров. Той добави, че журналистиката не е само информация, тя е и призвание, и съдба.

Вие сте хората, които имате възможност да нахраните душите на българите с познание, което трябва да стегне пояса около кръста ни, каза писателят Антон Дончев. Знаем, че всеки от нас е личност със свои проблеми и стремежи, но моля поне за малко да усетим, че сме заедно, че това е хубаво и е победа над самотата и умората, посочи Дончев.

Нека не забравяме, че неотменимо, неизбежно всички сме извор на една и съща река - българската река, каза той. От нас зависи дали тази река ще бъде пълноводна и чиста, добави писателят.

Участниците в срещата поднесоха цветя пред паметника на светите братя Кирил и Методий пред Народната библиотека и на паметника на Св. Климент Охридски пред Софийския университет.

Организатор на срещата е БТА, със съдействието на "М-Тел", Гранд хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Генералният директор на БТА Максим Минчев откри Петата световна среща на българските медии

София, 17 май /Генка Иванова, Анелия Цветкова, БТА/
Генералният директор на БТА Максим Минчев откри Петата световна среща на българските медии в аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски", в присъствието на президента Георги Първанов, еврокомисаря Меглена Кунева и председателя на парламентарната комисия по гражданското общество и медиите Иво Атанасов.

Максим Минчев изрази убеденост, че когато на едно място се съберат близо 200 български журналисти от 25 страни, ще се стигне до изводи, които по някакъв начин ще помогнат за развитието на България и движението й напред. Надявам се, че Петата среща няма да е последна, традицията е утвърдена, добави Минчев. Той отбеляза, че тази инициатива започна от София през 2005 г. и продължи в Чикаго през 2006 г., Рим и Ватикана - 2007 г. и Мадрид - 2008 г.

"Нaкъде в реалното, виртуалното и информационното пространство. Туризмът, високите технологии и медиите - българските аргументи срещу кризата" е темата на тазгодишното издание на световната среща.

След кризата светът ще бъде различен и трябва да видим как България ще се възползва от това да станем по-конкурентоспособни, заяви в приветствието си еврокомисарят Меглена Кунева. По думите й това е шанс да се търсят и да се намерят нови решения.

Кризата е прекалено скъпа, за да я оставим просто така да си отиде, Европа започна конкретни мерки за стимулиране на икономиката, за стабилизиране на банките, отбеляза Кунева. По думите й за България това означава шанс за модернизация, залагане на нови технологии, широколентов интернет и иновации.

Сред гостите на официалното откриване са също генералните директори на БНТ Уляна Пръмова, на БНР Валерий Тодоров, собственикът на "Дарик" радио Радосвет Радев, главният редактор на вестник "24 часа" Венелина Гочева, журналистът Петко Бочаров, писателят Антон Дончев.

Организатор на срещата е БТА, със съдействието на "М-Тел", Гранд хотел "Поморие", Международния панаир в Пловдив, "Софийска вода", "Русалка Холидейз", "Интерсервиз Узунов", "Монтажи" ЕАД, Промишлено строителство, АЕЦ "Козлодуй", "Перелик", "Bear's House", НЕК, "Шарлопов хотелс", Великотърновския университет " Св. Св. Кирил и Методий", "Леденика", "Булгартабак", Общинска застрахователна компания, Стопанска академия "Димитър А. Ценов" - Свищов, РВД, Пристанище-Варна, "Геотехмин", "Роза Импекс", "Мартинели", Параходство БМФ, "Булгаргаз", Български Енергиен Холдинг.

Генералният директор на БТА Максим Минчев открива днес Петата световна среща на българските медии

София, 17 май /Генка Иванова, БТА/
Генералният директор на Българската телеграфна агенция Максим Минчев ще открие днес в аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" в 11.00 ч. Петата световна среща на българските медии в присъствието на президента Георги Първанов, еврокомисаря Меглена Кунева и кмета на София Бойко Борисов.

"Нaкъде в реалното, виртуалното и информационното пространство: туризмът, високите технологии и медиите - българските аргументи срещу кризата", е темата на тазгодишното издание на форума в Бургас и Варна.

Петата световна среща на българските медии предстои от 17 до 21 май в София, Бургас и Варна

София, 25 март /БТА/
Петата световна среща на българските медии предстои от 16 до 21 май в София, Бургас и Варна, съобщи генералният директор на БТА Максим Минчев на пресконференция днес.

"Накъде в реалното, виртуалното и информационното пространство: туризмът, високите технологии и медиите -българските аргументи срещу кризата", е темата на тазгодишното издание на форума, чийто организатор е Българската телеграфна агенция.

Откриването на петата медийна среща ще бъде на 17 май в София, като в рамките на събитието ще има туристически форум в Бургас - на 18 и 19 май, а Варна ще бъде домакин на бизнес форум, свързан с високите технологии на 20 и 21 май.

Максим Минчев отбеляза, че изборът медийната среща да бъде в България е свързан с факта, че тя е юбилейна. По думите му нормално е в условията на икономическа криза да се "свият" параметрите на форума и той да се направи у нас. Минчев добави, че по този начин колегите, които работят в чужбина, ще имат възможност да посетят страната и да видят доколко тя се е променила и в каква посока.

Спряхме се на темите за туризма и информационните технологии, защото това са двата най-печеливши отрасъла в България, те формират най-голям процент от националния ни продукт, отбеляза Максим Минчев.

Сред обсъжданите теми на форума се очаква да бъдат въпроси, свързани с цифровизацията на телевизиите. Ще бъдат представени български туристически обекти като например Белоградчик, ще се говори за предимствата на почивката у нас. Няма да навлизаме в тематиката на другите отрасли, а ще видим връзката им с медиите и възможностите за сътрудничество, отбеляза генералният директор на БТА.

За участие във форума ще бъдат поканени представители на над 30 медии, сред които сериозни издания с влияние в диаспорите ни в чужбина, като тези в САЩ, Австралия, Канада, Италия, Испания, Франция, Англия, Швейцария, Холандия, Румъния, Гърция, Кипър, Израел и други държави.

Очаква се на срещата да има представители на качествени информационни сайтове, набиращи скорост и влияние в чужбина, заяви Минчев. По думите му това е една от причините да се обърне повече внимание на електронните медии, без да се загърбват останалите. Той отправи покана за участие и към представителите на българските медии, като отбеляза, че в рамките на срещата могат да бъдат организирани съпътстващи прояви.

Генералният директор на БТА припомни стъпките на този проект, започнал през 2005 година в София и преминал през Чикаго, Ватикана и Рим. Миналогодишното издание на световната среща бе в Мадрид, където участваха повече от 30 български медии по света.

Максим Минчев отбеляза, че БТА прави избора на страната домакин въз основа на това колко български медии работят в съответния град, големината на българската диаспора, кауза, която свързва България със съответната страна.

 

Архив Световни срещи БТА: I-ва, II-ра, III-та, IV-та
2009, БТА